Kā radīt pārliecinošu iespaidu 30 sekundēs un palikt citiem atmiņā?
Prakse.lv • 07.10.2024 • Job Interview tips
Kā panākt cilvēku interese par tevi, ja ir dotas tikai 30 sekundes laika, lai radītu labu priekšsatu. Nav nozīmes tam vai atrodies darba intervijā, socializējies ballītē vai nejauši pavadi lifta braucienu kopā ar Oļegu Fiļu, ātri pārliecināt citus, ka tieši tu esi visinteresantākā persona, ar kuru viņam jel kad būs iespēja runāt, nav viegls uzdevums. „Lielākā daļa cilvēku nevar uzskatāmi pavēstīt, ko ir spējīgi paveikt augstā līmenī”, tā stāsta Pauls Mcdonalds (Paul McDonald), vecākais izpilddirektors Roberta Halfa nodarbinātības un personālattīstības uzņēmumā, ziņu portālam Business Insider. „Viņi nav pieraduši īsā un konstruktīvā veidā izteikt to, ko dara.” Zemāk McDonalds piedāvā 8 soļu plānu, kā izveidot perfekto lifta runu:
1. Skaidri apzinies, ko vēlies panākt.
Tavai lifta runai vajadzētu atbildēt uz trīs jautājumiem: Kas Tu esi? Ko Tu dari? Ko Tu vēlies panākt vai kas Tev ir nepieciešams? Tev ir obligāti jāzina, ko tieši konkrēti vēlies sasniegt, ja pats to nezini, Tev neviens cits nevarēs palīdzēt sasniegt mērķi. „Paņem savu CV un LinkedIn profilu un izej tiem pamatīgi cauri”, saka McDonalds. Ja šobrīd esi bez darba, tad fokusējies uz to, ko Tu vēlies panākt un ko Tu gribi darīt.
2. Apzinies savas spēcīgākās spējas.
Pēc tam, kad esi izskatījis savu CV un LinkedIn profilu, uzraksti 4 galvenos pamatojumus, kādēļ tieši tu esi lielisks nākamais darbinieks, iesaka McDonalds. Šos pamatojumus veido balstoties uz savu darba pieredzi, kvalifikāciju, prasmēm, sasniegumiem un mērķiem. Atmet jebkuru nenozīmīgo detaļu, kas varētu noņemt uzmanību no galvenās ziņas, ko vēlies pavēstīt.
3. Pastāsti stāstu.
Cilvēki mīl stāstus, uzskata McDonalds, tādēļ pastāsti tādu. Klausītājiem būs daudz vienkāršāk tevi atcerēties pēc tam. Pašpilnveidošanās gurū Deils Kārnegijs (Dale Carnegie) savā grāmatā „Publiskā runa un cilvēku ietekmēšana biznesā” apgalvo, ka mūsu prāti būtībā ir „asociāciju mašīnas”, kas nozīmē, ka mēs daudz labāk atceramies lietas, ja tās ir papildinātas ar stāstu vai asociācijām. Citiem vārdiem sakot, ja tu gribi, lai cilvēki tevi atcerās, pastāsti stāstu – lielisku stāstu.
4. Atbrīvojies no žargoniem.
Tev ir jābūt spējīgam izskaidrot to, ko tu dari un kas tu esi, tādā veidā, kas būtu saprotams lielākajai daļai cilvēku. Tas nozīmē, ka ir jāizvairās no saīsinājumiem vai terminoloģijas, kas nebūtu saprotama kādam, kurš nestrādā ar tevi vienā industrijā. Vienkāršināt sarežģītas idejas ir „īstā māksla”, saka McDonalds. Laba stratēģija ir iedomāties, ka savu nodarbošanos skaidro saviem vecākiem. Izmantojot līdzīgu pieeju, veido savu lifta runu. Pārliecināties, ka tava lifta runa ir saprotama vidējam iedzīvotājam bez specifiskām zināšanām, it īpaši, ja tā ir par grāmatvedību, finansēm vai tehnoloģijām.
5. Pārliecinies, ka saruna noved pie turpinājuma.
Pēc tam, kad esi noslēdzis savu stāstu, klausītājs ir jāatstāj ar vēlmi tevi vēl kādreiz satikt un dzirdēt tavu sakāmo. Tavs stāsts ir pietiekami pārliecinošs, lai tā notiktu? Ja nē, tev ir nepieciešams mainīt savu lifta runu.
6. Uzņem laiku.
Kamēr praktizē savu lifta runu, noteikti vajadzētu uzņemt laiku un pārliecināties, ka spēj iekļaut savu stāstu 30 sekundēs. Ja nevari, ņem nost liekās detaļas un mēģini vēlreiz.
7. Uzņem video.
Tev ir nepieciešams zināt kā tu izskaties no malas, kamēr stāsti savu stāstu. Vai esi aizraujošs? Vai esi ticams? Cilvēki paši veidos savus spriedumus, skatoties un klausoties tevī, tādēļ pārliecinies, ka veido pēc iespējas labāku iespaidu. Atslābsti, uzvedies dabiski un jūties ērti ar to, kas tu esi un ko stāsti.
8. Prezentē savu lifta runu draugiem un kolēģiem.
Pēc tam, kad esi izveidojis stāstu, trenē savu lifta runu prezentējot to saviem draugiem un kolēģiem. Iegūsti atgriezenisko saiti no viņiem. Uzzini, kā varētu uzlabot savu stāstījumu. Turpini trenēties un uzlabot savu lifta runu līdz spēj to pasniegt absolūti dabiski un pārliecinoši.