Hobijs kā bizness – kas būtu jāzina
Prakse.lv • 07.02.2025 • Other
Kad cilvēki sāk apdomāt iespēju pievērsties biznesam, tad pirmais, kas nereti cilvēkiem iešaujas prātā – kādēļ gan nepārvērst hobiju ienesīgā biznesā? Šis ir visai nopietns jautājums, kuru nepieciešams kārtīgi apdomāt, pirms pieņemt galīgo lēmumu, šeit būs 10 apsvēršanas vērti jautājumi.
1. Tu neesi viens
Tas, ka tu sevi uzskati par apdāvinātu vienā vai otrā jomā, vēl nenozīmē, ka uz pasaules nav lērums līdzīgi apdāvinātu ļaužu.
2. Entuziasms vēl nav bizness
Tikai tādēļ, ka tev patīk ar to nodarboties, vai tas, ka tu zini daudzus līdzīgi domājošus biedrus, vēl negarantē to, ka jūsu entuziasms pārtaps dzīvotspējīgā biznesā.
3. Tavas kompetences līmenis
Tavi komerciāla rakstura panākumi ir ārkārtīgi atkarīgi no tavām prasmēm un lietpratības, tāpēc izvērtē sevi reāli. Vai tiešām tu esi tik prasmīgs, ka cilvēki būs gatavi maksāt par to, ko tu dari, vai arī tev šī nodarbe vienkārši sagādā prieku?
4. Darbs vai izklaide
Vai tu būsi spējīgs saglabāt disciplīnu un patiesi nodoties savai nodarbei, lai sasniegtu to, ko vēlies arī tad, kad šī nodarbošanās sāks likties vairāk kā darbs nekā izklaide? (kas, agrāk vai vēlāk, tā arī būs)
5. Pieejamie naudas līdzekļi
Skaidrs, ka tava brīvā laika nodarbošanās neprasa lielus finanšu ieguldījumus. Ļoti iespējams, tev jau ir iegādāts viss nepieciešamais inventārs, taču rēķinies ar to, ka pašdarbībai nepieciešamie izejmateriāli ir pavisam kas cits, nekā ražošanai paredzētie apjomi. Vai tev ir pietiekami līdzekļu, lai iegādātos izejmateriālus ražošanai nevis hobijam?
6. Finanšu plūsma
Vai tu esi izpētījis to, vai šī nodarbe tev ienesīs pietiekami finanšu līdzekļu? Tas, ka tu šai nodarbei iesākumā pievērsies arī bez jebkāda finansiāla rakstura kompensācijas, tev tomēr jāsaprot, ka šai nodarbei biznesa līmenī ir nepieciešams ienest pietiekami naudas līdzekļu, lai tu spētu noturēties tirgū vai kā minimums nodrošināt pašam sev iztiku.
7. Tev jābūt īpašam
Piesātinātā tirgū ir ārkārtīgi grūti izcelties. Ja tev nav nekā cita, ar ko izcelties, kā tikai zemākas cenas noteikšana nekā konkurentiem, tad labāk paliec pie sava pašreizējā darba. Pazeminot cenu, tu neizdari pakalpojumu nedz sev, nedz konkurentiem, jo tādā veidā ir ārkārtīgi grūti noturēties virs ūdens, it īpaši, ja konkrētā niša ir tirgus dalībnieku pārpildīta.
8. Biznesa kapacitāte
Ikviens hobijs, tikko pārvērst biznesā, iesākumā būs ar visai ierobežotu produkcijas kapacitāti, tāpēc tev jābūt skaidram, kā iespējams ražošanas apjomus palielināt, jo domāju, ka ar laiku tas tev kļūs par visai aktuālu jautājumu.
9. Tas prasīs no tevis vairāk
Atšķirībā no hobija, bizness no tevis prasīs vairāk uzmanības. Līdz ar to tev jābūt gatavam risināt jautājumus, ar kuriem tu nesaskaries hobija līmenī. Kā vienu no tiem varu minēt daudzajos nepatiku izraisošo grāmatvedību, no tās tev neizbēgt! Kā otrs varētu tikt minēts – mārketings. Parūpējies par to, ka tava produkcija iziet tautās. Pieliec visas pūles, lai tavas produkcijas nosaukums būtu sastopams ikviena cilvēka leksikonā.
10. Interešu konflikts
Vēl viens svarīgs aspekts – hobijs ir jautājums par patiku un vēlmēm, taču bizness ir jautājums par tavu klientu patiku un vēlmēm. Tev jārēķinās, ka tās ne vienmēr jums sakritīs, tāpēc tev jābūt gatavam kalpot savam klientam. Stingri pastāvot uz savu, ļoti iespējams, paliksi bez klientiem.
Avots: www.richmanblog.com