Mārketinga un pārdošanas speciālisti - pieprasītākās profesijas Latvijā
Biznesa augstskola Turība • 20.04.2015 • Career planning tips
Kas ir viens no galvenajiem uzņēmējdarbības mērķiem? Gūt peļņu! Peļņu uzņēmums var gūt tikai kaut ko pārdodot. Daudzi vadoši eksperti pārdošanu Latvijā salīdzina ar pudeles kaklu – varam saražot, bet nevaram pārdot. Arī ieskatoties darbinieku meklēšanas portālu vakanču sarakstos var redzēt, ka vispieprasītākā profesija ir pārdošanas speciālisti un pārdošanas vadītāji dažādās sfērās. Jā, varbūt tā ir psiholoģiski grūta profesija, bet interesanta un izaicinājumiem bagāta.
Labam pārdošanas speciālistam jāspēj atrast preču/pakalpojumu noieta kanālus, veidot pārdošanas komandu, dibināt kontaktus, pareizi organizēt pārrunas un visas pārdošanas komandas darbu uzņēmumā.
Kad iegūtas teorētiskās zināšanas, pārdošana vairs neliekas tik nepatīkama un sarežģīta nodarbe un, kas nav mazsvarīgi, pārdošanas speciālisti un vadītāji ir vieni no vislabāk apmaksātajiem darbiniekiem lielajos starptautiskajos uzņēmumos. 2013. gadā Hipotēku bankas veiktajā uzņēmēju aptaujā uz jautājumu par to, ko viņi darītu citādi, ja biznesu uzsāktu tagad, visvairāk respondentu atbildēja, ka vairāk uzmanības veltītu pārdošanai. Tātad arī uzņēmējiem šīs zināšanas ir ļoti svarīgas!
Otra profesija, kas uzņēmumā, līdzās pārdošanai, nodrošina konkurētspēju, ir mārketings. Mūsdienu sīvās konkurences apstākļos uzņēmumi savā starpā konkurē tieši ar mārketinga instrumentiem, jo tehnoloģiju attīstība neļauj kādam uzņēmumam uz ilgu laiku būt līderim saražotās produkcijas jomā. Mārketings ir pamats, lai uzņēmums orientētos tirgū un spētu savu produkciju piemērot patērētāju vajadzībām.
Cik daudz pasaulē ir preču, bez kurām mēs varētu iztikt, bet tās ir izveidotas par statusa precēm un, cik daudz ir tādas preces, kas mums atvieglotu dzīvi, bet mēs par tām neesam informēti! Mārketinga speciālists ir viena no radošākajām profesijām. Bet mārketinga speciālists bez teorētiskajām zināšanām uzņēmumam var izmaksāt ļoti dārgi. Šādu negatīvu piemēru Latvijā ir salīdzinoši daudz. Uzņēmumi, protams, meklē zinošus speciālistus, kas spēs orientēties tirgū un preču virzīšanas paņēmienu labirintos.
Biznesa augstskolas Turība Mārketinga un tirdzniecības vadības programma ir salīdzinoši jauna. Dienas nodaļā studenti tiks uzņemti tikai piekto gadu, bet programma jau pierādījusi, ka spēj sagatavot uzņēmumiem noderīgus darbiniekus. Vairāki no studentiem jau studiju laikā ir atraduši darbu kā mārketinga, pārdošanas speciālisti vai vadītāju asistenti Latvijas uzņēmumos. Turība ir Latvijas Tirgotāju asociācijas biedrs, kas sniedz iespēju iesaistīt studentus dažādās aktivitātēs. Latvijas Tirgotāju asociācija arī 1. studiju līmeņa absolventiem programmā „Mārketings un tirdzniecība” pēc valsts eksāmena sekmīga nokārtošanas izsniedz profesionālo sertifikātu, kas nozīmē profesionālo zināšanu atzīšanu arī starptautiskā līmenī. Arī citas ar pārdošanu un mārketingu saistītas organizācijas labprāt vēlas iesaistīt Turības studentus savās aktivitātēs un nodrošināt prakses vietas dažādos uzņēmumos.
Es tiešām ceru, ka arvien mazāk varēs dzirdēt sakām, ka latvieši nav tirgotāju tauta un latvietis nemāk tirgoties. Mums jāmācās pasaulei pastāstīt par savām precēm un veiksmīgi pārdot tās. Tas ir mūsu valsts attīstības panākumu atslēga, jo pilnīgi iespējams, ka mums sen ir sava unikālā prece, bet neviens par to nezina! Es ceru, ka arvien vairāk jaunieši izvēlēsies šīs profesijas, lai pasaulei parādītu, ko mēs spējam, un strādās darbu, kurā katra diena ir izaicinājums!
Iveta Liniņa,
Biznesa augstskolas Turība programmu „Mārketings un tirdzniecība” un „Mārketings un tirdzniecības vadība” direktore