Kā uzvesties jaunā darba vietā (I.daļa)
Prakse.lv • 03.12.2024 • Other
Pirmās dienas jaunajā darba vietā – lielas cerības un pirmā vilšanās, kolektīvs un priekšniecība, pirmās kļūdas un neizdarības, nezināma korporatīvā kultūra, pieredzes trūkums, pašapziņas trūkums vai paaugstināts pašnovērtējums. Viss jauniņā problēmu komplekts. Kādas kļūdas visbiežāk pieļauj jaunie darbinieki un ko darīt, lai to nebūtu?
Kļūdas uzvedībā, adaptējoties jaunajā darba vietā
Darbā iekārtošanas firmu eksperti uzskata, ka jauniņie visbiežāk pieļauj adaptācijas kļūdas. Tipiskākā kļūda – nav pietiekamas vēlēšanās izprast kompānijas korporatīvo kultūru un iesaistīties kolektīvā.
Nosacīti adaptācijas kļūdas var iedalīt divos tipos: uzvedības kļūdas un funkcionālās kļūdas. Uzvedības kļūdas ir tās, kuras cilvēkam nevajadzētu pieļaut vispār – runāt paceltā balsī, būt rupjam, tenkot un aiz muguras aprunāt citus darbiniekus. Vienmēr un visur, bet jo īpaši sākot darba gaitas, vajadzētu izturēties savaldīgi. Ja labas manieres ikdienā nav pierasts ievērot, apstākļu spiests, cilvēks var iemācīties punktualitāti, laipnību, pieklājību un arī situācijai atbilstošu kautrību.Gadās, ka jaunie darbinieki ir pārāk saspringti un noslēgti, it kā gaidot, ka par viņiem kāds izrādīs interesi. Citreiz gluži pretēji – cilvēks ir pārāk atklāts un pārspīlēti draudzīgs, tā cerot ātri iegūt kolēģu simpātijas. Jaunie darbinieki mēdz jokot, izteikt pārāk daudz komplimentu un iesaistīties visās sarunās.
Hiperaktivitāte nav labākais veids, kā iesaistīties kolektīvā, kur ir jau nostiprinājušās savstarpējās attiecības. Ielaužoties citu telpā, cilvēks izraisa satraukumu, tāpēc apkārtējie var nevēlēties ar viņu kontaktēties.
Funkcionālas kļūdas, adaptējoties jaunajā darba vietā
Tās ir kļūdas, kas nav atkarīgas no darbinieka personības, bet no darba iemaņām. Dažās firmās sākotnējai apmācībai nepiešķir nekādu vērību, un jauniņie vieni paši ir pamesti «izdzīvošanai». Dažreiz jaunie darbinieki cenšas demonstrēt savu kompetenci, uzņemoties daudzus pienākumus, kaut neapzinās, cik laika būs nepieciešams, un tāpēc nevar visu paspēt laikā.
Lai izvairītos no šādām kļūdām, vadībai jaunajam darbiniekam uzreiz jāpaskaidro, kādus darba rezultātus no viņa gaida, jāizskaidro pienākumi, funkcijas, veicamie uzdevumi un vērtēšanas kritēriji. Tad darbinieks nevarēs sacīt, ka nav zinājis savus pienākumus.
Arī darbiniekam jāizrāda iniciatīva. Nevajag baidīties uzdot jautājumus par to, vai esat pareizi sapratis uzdevumu, sasniedzamo rezultātu, izpildes standartus un citas korporatīvās kultūras īpatnības. Katru reizi, kad jūs māc šaubas, labāk pavaicājiet, lai zinātu, ka visu esat sapratis pareizi.
Avots: calis.delfi.lv